Prædiken (22. maj 2008)
Friluftsgudstjeneste den 22. maj 2008 kl. 20
Øm
Klosterruin (Øm Klosterkirke)
Prædiken
"Vær stille for Herren og vent på ham" (PS 37,7).
Amen
Der er noget i gære blandt danskerne. Undersøgelser viser,
at det religiøse er kommet i fokus. Efter at det fornuftbetonede
og rationelle med videnskaberne som omdrejningspunkt i årtier har
bemægtiget sig vores sjæle, er der mange tegn i tiden, der
tyder på, at vi tør være religiøse igen, - at
vi er i færd med en indrømmelse over for religion, tro og
kristendom. Vi opdager, at det religiøse spiller en betydelig rolle
for vores liv og det koster sjælen dyrt at kaste vrag på det.
Derfor er vi åbne og positive overfor det religiøse, som
det bl.a. fremgår af sociologen Peter Gundelachs store undersøgelse
over danskernes værdier. Det religiøses betydning er kommet
på danskernes dagsorden.
Hurra, burde vi råbe har fra Øm Kloster med dens righoldige
tradition, - et sted båret af ånd og religiøsitet,
et sted med levende spiritualitet og kristendom som praktisk livsform,
kirke både som tænkning og gerning, - et sted hvor Gud er
tilværelseshorisonten. Hurra burde vi også råbe i den
danske folkekirke. Se at vågn op alle kirkefolk, - lad os stå
sammen og forene vores kræfter på at komme den nye situation
i møde. Nu skal der arbejdes og gåes i offensiven. Ud med
den herskende defensive teologi, som har trukket sig tilbage fra tidsåndens
dagsorden og ført kirken og kristendommen på tilbagetog i
forhold til danskernes hverdagsliv. Tiden og talen til menneskesjælen
kræver i disse år en anden forkyndelse. For det åndelige
klima forandrer sig fra religionskritik og ligegyldighed til interesse
for Gud, som titlen på en bog fra Århus Universitet frejdigt
proklamerer; - interesse for Gud. Danskeren i dag indrømmer tøvende,
at det religiøse er vigtigt for at være menneske.
Kirken har en 1000-årig tradition som bærer af religiøsitet,
og set herfra munkenes kirke ved vi godt, at det er vigtigt for et menneske
at have religion med i livshorionten. Det gør en kæmpe forskel.
For vores kristendom åbner tilværelsen op, ja vi kan i den
vokse som menneske, vokse som menneske sammen med andre. Kristendom er
vækstens sted og hver søndag holder vi gudstjeneste for menighedens
vækst, som Grundtvig udtrykker det. I kirken hører religiøsitet,
Gud og menighed sammen. Vi melder os derfor klar til en ny folkelig bevidsthed
angående det religiøse. Vi er funderet i en lang tradition.
Vi er står her i en 750 år gammel Øm Klosterkirke og
melder os klar.
Nu er der bare et lille problem ved den nye voksende religiøsitet.
Den vil ikke have til huse i traditionens rum, den vil ikke hvile i menighed
og sammenhæng. Antallet af kirkegængere er på landplan
ikke markant stigende, og det er antallet af kirkelige handlinger heller
ikke på trods af Peter Gundelach store undersøgelse, som
viser, at danskerne tillægger det religiøse stor værdi.
Hvad der derimod vokser, det er en individuel religiøs livspraksis.
Og det er meget sigende. For nutidens religiøsitet er først
og fremmest en individuel religiøsitet, som har det enkelte menneske
i højsædet, ikke menigheden. Det afgørende for nutidens
religiøsitet er oplevelsen, vel at mærke min egen oplevelse.
Det er blevet sagt om den nye religiøsitet, at den bærer
præg af forbrugermentalitet. Det religiøse skal kunne bøjes
efter individuelle ønsker og behov, det skal kunne profilere livsstil,
lykke og slukke begæret efter følelsen af wellness. Og måske
er det sandt, at det religiøse er indrullet i tidens trend, der
handler om at komme i god form. Vær sund, slank og kropslig kontrolleret,
lyder det til os fra alle sider. Spis altid fedtfri mad og forbliv på
alle måder ung. Keep young and keep smiling. Vær religiøs
på din helt egen måde, få religiøse oplevelser
for at vise og markere hvem du er. Måske er religion i dag på
vej til at blive et spørgsmål om stil, et spørgsmål
om at finde min egen personlige livsstil. Det handler ikke om Gud og eksistensforhold,
men om stil og form.
Lektor Johannes Nørregaard Frandsen fra Syddansk Universitet
har i en artikel sat den voksende religiøsistet i forhold til Peter
Pan-fortællingen. Vi vil så gerne være som Peter Pan,
der nægter at blive voksen. "Jeg vil ikke være et voksent
og modent menneske, derfor flytter jeg hjemmefra", siger Peter Pan.
Herpå flygter han til ønskeøen, hvor der findes evig
ungdom, eventyr og intet ansvar, ingen krav og pligter. Her kan Peter
frit udfolde sig selv, profilere sin egen livsstil. Og derfor smiler han
også så meget, ja, Peter smiler hele tiden: Keep young and
keep smiling. Livet skal være mit eget eventyr fuld af ekstraordinære
oplevelser. Og kniber det, kalder jeg på klokkeblomst, som drysser
lidt tryllestøv eller medicin på, og så flyver vi af
sted med Ryanair langt over jordens forpligtelser, langt væk fra
tidens gang, som giver rynker og skrammer. Nej, livet på jorden
er ikke noget for Peter, han risikerer jo at blive fed, skaldet og gammel.
Lad mig hellere blive leve i overhalingsbanen, speederen skal i bund,
farten må sættes op til 130 km i timen, - jeg må af
sted til ønskeøen. Der er billig billetter på nettet,
og ønskeøen har mange destinationer. Der er altid en ukendt
lufthavn.
Jeg ved ikke, om kulturforskeren Johannes Nørregaard Frandsen
har ret i, at vi lever som Peter Pan på vej til ønskeøen,
at den nye religiøsitet er præget af forbrugermentalitet
og er en livsstilsmarkør uden dybere klangbund. Men jeg ved til
gengæld, at kirken rummer svar på nutidens religiøse
søgen, som går helt andre veje; - veje, hvor åndelighed
og fællesskab går sammen hånd i hånd, - veje,
hvor religiøsitet og det at være et voksent, ansvarsbevidst
og modent menneske hører sammen, - veje, hvor Gud og ikke mennesket
selv i afgørende forstand åbner livet op, - veje, hvor det
er eksistensen på jorden sammen med de andre det handler om og ikke
en pubertetsagtig forestilling om mig selv på ønskeøen,
mennesket i en flyver på vej mod nye oplevelser, - veje, hvor tilværelsen
er ærlig, og vi ikke hele tiden skal være menneske på
en navlepillende ungdomskulturs betingelser: Keep young og keep smiling.
Stående i Øm Klosterkirke på 750 års kirkehistorie
og kristne livsfortolkninger er den religiøse tro så langt
fra Peter Pans ønskeø, som man overhovedet kan komme.
Jeg har denne majaften i Øm Klosterkirke valgt en enkelt sætning
fra Salmernes Bog i Det Gamle Testamente, - en sætning munkene levede
efter og utvivlsomt nikker genkende til fra gravene og himlen, eller hvor
de nu er:
"Vær stille for Herren og vent på ham" (PS. 37,7).
Stilheden og tålmodigheden stråler ud sætningen: "Vær
stille for Herren og vent på ham". Det er dybt provokerende
ord for nutidsmennesker, alle os som lever med oplevelsesnarkomanien ryggen.
Vi får at vide, at vi ikke skal være oplevelsesjunkier på
vej til et nyt fiks, at vi ikke skal gøre noget, præsterer
noget, udrette noget, arbejde, forbedre vores CV, blive dygtigere og bedre.
Tværtimod skal vi turde være stille for Gud, - turde vende
vores liv og hele eksistens med Gud. Det er, hvad det vil sige at være
religiøs: Indrømme at Gud og livet er større end
én selv, at der en guddommelig magt til stede i det der er til;
- en magt som kan gøre et menneske ærbødig, et magt
som gør os ydmyge over for det at få lov til at leve, - en
magt som giver en følelse af at være afhængig af noget
større, - afhængig af andre mennesker, naturen, himmel, jord,
tid, rum, - ja afhængig af Gud. Og i den afhængighed præsenterer
livet og andre mennesker sig på en helt anden måde end Peter
Pan-livsstilen.
Den danske teolog K.E. Løgstrup, som er en tænker af internationalt
format og på vej til at blive ligeså stor i udlandet som Kierkegaard,
om ikke større, peger på sansningen, som det der åbner
et menneskes religiøsitet. I sansningen kommer der noget større
til os, - der møder vi skønheden og storheden, der mærker
vi et nærvær og en dybde som kan gøre os religiøse.
For sansning er ikke noget vi selv præsterer, men noget vi får
givet. Der står en magt bag sansningen, og Løgstrup siger,
at nærværet i sansningen tyder på, Gud står bag
sansningens suverænitet i forhold til mennesket.
Munkene har på Øm indrømmede hele livet, ja hele
døgnet deres afhængighed af alt det, som var større
end dem. De stod op før solen, var stille i bøn, ydmyge
og ærbødige for livet og Herren. Nutidsmennesket i dag har
meget at lære af munkene. Måske udgør de en direkte
nødvendig korrektion af vores hyper-tempo-fyldte livsmåde,
hvor hjertet er ensomt og længes efter nærvær, ægte
samtale. Vi er videnstunge og dygtige mennesker, men også mennesker
som kæmper med åndløshed og famlende rækker ud
efter et fast fundament at leve på. Lad os gøre som munkene:
"Vær stille for Herren og vent på ham".
|