Artikel fra "Aktuelt i Gl. Rye"
Hvorfor har I sko på i kirken?
om den lille hellighed og den religiøse
erfarings troværdighed
Øvelser i at tage skoene af
- at nærme sig det hellige.
Du er præst, ikk så sig mig lige, hvorfor
I har sko på i kirken? Hvorfor træder I på det hellige,
- betyder Gud og kirken slet ikke noget for jer?
Det spørgsmål fl øj over disken i et af de lokale
pizzeriaer denne sommer og spørgsmålet udviklede sig til
et besøg i kirken med en samtale centreret om hellighed i dag,
eller rettere en samtale om sko og hellighed. Manden, som var på
besøg i Sct. Sørens kirke, sagde omtrent sådan: I
kirken erfarer jeg livet som noget helligt. Herinde oplever jeg grebethed,
ydmyghed, bæven og taknemlighed. Herinde bliver mit liv taget alvorligt.
Derfor tager jeg altid skoene af, før jeg går ind i kirken.
Jeg husker ikke hele samtalen, men det var påfaldende, at den religiøse
erfaring stod i centrum. Det hellige var en fast realitet i hans liv.
Og for det hellige må skoene af.

I den teologiske tradition findes der flere spændende og udfordrende
tolkninger af menneskets omgang med det hellige, billedligt talt beskrivelser
der vil få os til at tage skoene af.
Friedrich Schleiermacher (1768- 1834) taler eksempelvis om, at der hos
mennesket fi ndes en følelse af absolut afhængighed
af noget andet og større, dvs. en følelse af absolut afhængig
af Gud. Senere melder Rudolf Otto (1869-1937), at han af grunde der ikke
skal udfoldes her, gerne vil give det hellige en anden betegnelse. Han
kalder derfor det hellige for det numinøse, og siger,
at det numinøse på engang virker skræmmende
og dragende på mennesket. At erfare livet er helligt fremkalder
en bæven, skælven og frygt for det helt Andet
(Gud), men det fascinerer og tiltrækker også et menneske.
Også Mircea Eliade (født 1907) viser det helliges betydning
for menneskelivet gennem en beskrivelse af, hvad han kalder homo
religiosus (det religiøse menneske).
Jeg nævner i denne sammenhæng Schleiermacher, Otto og Eliade
som eksempler på, at den teologiske tradition indeholder meget interessante
øvelser i menneskers omgang med det hellige. Det er øvelser,
som hver for sig peger på, at mennesker er dybt religiøse,
hvad enten vi går i kirke eller ej. Alle tre tænkere pointerer,
at det at være religiøs er en naturlig del af tilværelsen.
Den religiøse erfaring hører livet til. Derfor er der også
god grund til at tage skoene af for det hellige.
Den lille hellighed 2009 nul, jeg beholder mine sko på
Men hvad med os, som lever i dag? Kan det virkeligt passe, at mennesket
anno 2009 er dybt religiøst og bærer på livserfaringer,
som åbner op for det hellige?
Der er masser af tegn i tiden, som tyder på, at vi er stadigvæk
er dybt religiøse. I diverse ugeblade og aviser har det nyreligiøse
marked kronede dage. Bøger af forskellig religiøs observans
og indhold sælger godt. Musik, som rører ved hjertes længsel
efter åndelighed, er i vælten, hvad enten det er new agemusik
eller den seneste stressless-cd fra ugens reklameindslag. Religion er
i dag blevet til oplevelse frem for viden og lære (dogme).
Forholdet til religionen afhænger af ens religiøse oplevelser.
Man køber ikke længere den store hellighedspakke af kirken
med alt hvad dertil hører, men opbygger i stedet for sine egne
private og små helligheder. Når nutidens mennesker
udfolder deres religiøsitet, sker det på den lille helligheds
betingelser. Vejen til det hellige går indad: Du kan kun stole på
dine egne religiøse oplevelser og erfaringer. Individualismen har
også slået sig på helligheden og det religiøse.
Det siger næsten sig selv, at det er svært at være kirke
på de betingelser, dvs. når folk i stigende grad selv vælger
at sammensætte sin egen lille private hellighed frem for at overtage
kirkens store hellighed. Men måske er den lille hellighed en chance
for kirken til at komme i dialog. I forhold til den lille helligheds åbning
mod det religiøse har kirken meget at tilbyde. Det gælder
om teologisk som kirkeligt at mobilisere en vedkommende kristen tale og
form til den religiøse erfaring. Det er opgaven i de kommende år:
At tale til menneskets religiøse erfaring, at tage den lille hellighed
alvorlig.
Men hvad er den lille hellighed? Måske man kan sige, at den lille
hellighed er alt, hvad der tjener til at modvirke og bryde det alt for
banale i et menneskes liv. Det er de omstændigheder, der vækker
en oplevelse, følelse eller fornemmelse
af noget større end mennesket selv. Den udløsende omstændighed
kan være meget forskellig: Når man f.eks. fornemmer noget
Andet til stede i den sarte skønhed ved en blomst,
en sommerfugl, et snefnug eller i det storladne ved et bjerg, en solopgang,
når man rammes af noget man har hørt eller læst, når
man overværer en fødsel, lever tæt sammen med et andet
menneske og erfarer kærlighedens mange ansigter, samværet
med familiemedlemmer og venner, når en fremmed gør noget
helt igennem godt, man hører om en uselvisk og modig handling,
måske mærker en god gudstjenestes fællesskab osv..
Dette er blot nogle få eksempler på, hvad der kan vække
det religiøse i det vi gør som mennesker. Tendensen i eksemplerne
er den samme: Det hellige åbnes gennem oplevelsen af personlige
erfaringer. Sådan er det åbenbart for det nutidige vestlige
menneske, som beholder skoene på for det hellige.
Den religiøse erfarings troværdighed
Uden for Danmarks grænser har spørgsmålet om den religiøse
erfarings status i menneskeliv og religion de seneste 20 år optaget
en række fremtrædende teologer og religionsfi losoffer i såvel
England som USA. Disse tænkere har taget skoene af for det hellige,
idet de vil vise, at det er fuldt ud troværdigt for et nutidigt
menneske at tro på Gud. De tænker helt anderledes end vi er
vant til og lært i skolen.
Og hvad nu, hvis der ikke er grund til irritation over troen? Hvad nu,
hvis det er lige så fornuftigt at tro på Gud ud fra religiøse
erfaringer, som det er at stole på alle de andre erfaringer, vi
gør os i livet. Det er faktisk, hvad Richard Swinburne (engelsk
professor i religionsfi losofi ved universitet i Oxford) hævder:
Religiøse erfaringer kan opfattes og må vurderes på
linje med det vi erfarer gennem vores sanser. Det er lige så troværdigt
at tro på Gud, som at have tillid til det vores sanser fortæller
om livet, fremfører Richard Swinburne.
Almindeligvis stoler vi på vores sanser. Vi handler og tænker
ud fra, at det, som træder frem for sanserne, det kan vi fæste
lid til. Når vi ser mad, handler vi ud fra det vi ser; - at det
virkelig er mad og ikke et synsbedrag. Nu er det tid til at spise. Tilsvarende
stoler vi på synet. Når vi ser en bil komme kørende
faretruende imod os, skynder vi os væk. På den måde
bygger vi hele vores liv på tillid til det sanserne fortæller
os. Vi stoler på det, vi oplever, med mindre der er vigtige grunde
til andet. Indbygget i vores erfaring er der et troværdighedsprincip,
som vi lever af og lever ud fra. Uden det troværdighedsprincip vil
vores liv falde sammen som et korthus. Og til det siger så Richard
Swinburne: Troværdighedsprincippet gælder også for menneskets
religiøse erfaringer. Det er derfor dybt fornuftigt at tro på
Gud på baggrund af religiøse erfaringer. Det er lige så
troværdigt som at stole på sanserne.
Richard Swinburnes argumentation for den religiøse erfarings troværdighed
skal ikke udfoldes her, men blot nævnes som et eksempel på,
at der er grund til at tage menneskets religiøse erfaring alvorligt
både teologisk og måske navnlig kirkeligt.
Hvem løsner den første sko?
Det
er på tide, at vi i kirken tager menneskets religiøsitet
alvorlig, tager hjertets længsel efter åndelighed og den lille
hellighed alvorlig. Mennesker venter ikke længere på Godot,
hvad angår dets religiøsitet og tro. De går andre steder
hen, derhen hvor den religiøse erfaring er i fokus og det er i
orden også at tale om religion som oplevelse og livsform/livsmåde,
derhen hvor kirken ikke kun er lære og musik, derhen hvor ord har
nutidigt udtryk og relevans. Vores udfordring i kirken er derfor at tage
skoene af: At komme med ordentlige og gedigne bud på den lille hellighed
og den religiøse erfaring. Vi må på alle fronter arbejde
med at tage skoene af i stedet for hele tiden at fokusere på den
sten, som er i vejen. Det er en fælles opgave at gøre kirkens
anliggende og sag vedkommende. Hvem løsner den første sko?
Lad os gøre den religiøse erfaring og lille hellighedgældende
i Gl. Rye.
Henrik Lund
|