|
Det
sker |
|
| Forside - Kristendom - Værksted - Artikler - August 2008 | |
|
Teologisk værksted Prædikener |
Båltale 2008Dansk af havetEller: Er danskheden gået op i røg?Sankt Hans 2008, Møllen, Gl. Rye
Dansk af havet: Mod, åbenhed og kampDet er påfaldende, hvordan vi i de seneste års heftige diskussion om danskhed har fortrængt mere end 1000 års mentalitetshistorie. At vi er en søfartsnation båret af en stolt historisk linie fra vikingetidens togter over søkongen Christian den 4, Tordenskiold og Niels Juel til nutiden, hvor handelsflådens skibe sejler overalt i verden, præger ikke længere debatten om det nationale. Og det skønt dansk kultur- og mentalitetshistorie er blevet dannet og formet, netop fordi modige mænd tog ud på havet og kvinder arbejdede hårdt derhjemme for jord, sprog, børn og de fælles værdier. Vikingerne satte for 1000 år siden sejl mod fremmede himmelstrøg og kyster. De fulgte kanalerne ned gennem Europa, og de tog kampen op, hvor de kom frem, dukkede sig ikke nogen eller noget. Hele Norden og England blev dansk under de sejlende vikinger. Det nationale havde en fuldkommen anden klangbund end i dag. Fortæl mig om noget nyt, og jeg drager fluks af sted. Jeg er ikke bange for noget som helst. Bare kom an. Jeg har mod på fremmede horisonter og tør sagtens sætte min danskhed i bevægelse, i spil. Gør skibet klar! Siden vikingerne satte en perlerække af danske søkonger sig på tronen, da ikke mindst Christian den 4., der som dreng lærte at sejle på Skanderborg sø, og siden betragtede ethvert hav som sit. I vores fædrelandssang "Kong Kristian stod ved højen mast i røg og damp" skildrer Johannes Ewald, hvordan Christian den 4. går i kamp for Danmark, så andres hjelm og hjerne brister. Og videre i sangen digter han om søhelten Niels Juel, der gang på gang bankede svenskerne i Øresund. Særlig berømt er slaget ved Køgebugt den 1. juli i 1677, hvor svenskerne stillede med en flåde, som var langt større end de danske skibe og kanoner. Men Niels Juel rettede ikke blikket indad og nedad. Han blev ikke hjemme for at indrette huset og spørge konen, hvor hun syntes, at skabet skulle stå og hvilke bukser han måtte gå i for at have den rette livsstil. Nej, Niels Juel tog kampen op, lokkede svenskerne ind på lavt vand, så flåden gik på grund, - og så nedkæmpede han med stort overblik den svenske flåde. Og jeg må denne Sankt Hans aften, hvor danskheden er i centrum, også nævne søhelten Peter Tordenskiold, som listigt stillede sine få "Tordenskiolds soldater" op på række ved Marstrand, så modstanderne troede, at danskerne var mange flere end de var, hvorefter de overgav sig til Tordenskiold, skønt de var mere end dobbelt så mange mænd. Tordenskiold blev heller ikke hjemme og anlagde haven eller satte samtalekøkken op. Han var et roterende kuglelyn, der ikke satte sin frihed og sjæl til salg for noget som helst. Han var dansker af søen. Senest har den nulevende forfatter Carsten Jensen i sin mesterlige roman "Vi, de druknede" vist, at danskhedens sjæl er rundet af havet. "Vi, de druknede" fremstiller tilværelsen for 4 generationer af søfolk i perioden 1848- 1945, og den minder os alle om, at vi stadigvæk lever og bor i en søfartsnation. Det er måske ikke så synligt og tydeligt her i Gl. Ryes blide og bakkede sø-landskab, men det bør alligevel præge vores nationale selvforståelse. For som søfartsnation er vi ikke et lille puslingeland, der sødt hygger os i det høje nord, mens vi vikler os ind i en selvopfattelse, hvor vi synes, at vi både er bedre og klogere end mennesker andre steder i verden. Havet er fuld af længsel mod fjerne horisonter, mødet med nye indsigter, kamp for at få det bedste fra andre kulturer og livsmåder med hjem, så det kan udvikle og styrke det danske. Vore forfædre af søen havde aldrig nok i sig selv. De levede konstant på en vilje til opgør og kamp; - vilje til at klare sig gennem bølger og storme, kamp med det fremmede derude, hinanden ombord og dem derhjemme, opgør med egne lyse og mørke sider. De var danskere af havet og søen. Intet kunne holde dem hjemme. Med tov, træ, tjære og bølgegang forblev de danske ved hele tiden at turde forandre, møde nye ideer i det ukendte og fremmede. De besad et mentalt overskud, og de troede aldrig, at deres værdier, land og levevis var i fare. Og når de hejste det danske flag, var det ikke for at sætte sig til rette med kolonihave- mentalitet, snitter og blødt brød til kaffen. De gjorde alvor af H. C. Andersens ord fra "I Danmark er jeg født", ordene om at "give Danmark fremtid, som landet gav dig minder". Fremtiden er vigtigere end minderne. Derfor stod de til søs. Og enhver, som denne sommer besøger kystbyer, købstæder eller vores hovedstad, kan overalt se og høre, hvor meget de fi k med hjem af arkitektur, sprog, ideer, teknologi, viden, kunnen osv.. De turde, og derfor blev Danmark til. Dansk af globaliseringsfrygt og mediebekymringI globaliseringens tidsalder står vi med en masse nye udfordringer og opgaver, som tidligere slægter og generationer ikke har kendt. Vi kan alle mærke, og ikke mindst kan vi se i medierne, den aktuelle debat og politiske situation, at vores nationale selvforståelse er under voldsomt pres. Vi frygter for, at det danske er truet; at vores modersmål drukner i engelsk-amerikansk-sprogede kommunikationsmåder, at Østen og Kina bliver stærkere end os og med et enormt volume hastigt bruger jordens tilbageværende ressourcer, at muslimerne erobrer og ødelægger samfundet osv.. Vores daglige kamp står mellem frygt og mod. Skal vi frygte det fremmede og nye, lukke os snævert om det nationale, holde afstand til de andre og måske indtage en bedrevidende positur, kigge indad og nedad? Den vej vil nogle have os til at gå, og de fodrer os med skræmte ord og mistænkeliggørelse, - ja, nogle lever fedt af i medierne at fodre den historiske glemsel og indre svinehund. Nogle gør det sågar ved at kæde det nationale sammen med kristendommen, så kristendom reduceres til en national ideologi i stedet for at være en global og åben religion. Den slags er der åbenbart masser af stemmer i, man kommer let til orde, og det er også langt den letteste vej at gå. Men konsekvensen er, at det er vores gamle stolte danskhed, som vi forråder og futter af på bålet i aften. Så er vi nemlig ikke længere danskere af havet og søen, men danskere af frygt og mistænkeliggørelse. Så rejser vi ikke længere ud med de søfarendes vovemod og åbenhed over for det nye og fremmede parate til at udvikle og forandre vores selvforståelse, klar til at blive klogere på liv, kultur, sprog, religion. Som danskere af frygt og mistænksomhed rejser vi i stedet som stejle turister, der mest vil adspredes og opleve nydelsen ved at få ret: Vi har det meget bedre end dem, det er os, som er de rigtige, vi er de lykkelige og succesfyldte. Så lad os blive ved med at kigge indad og nedad. Og med det blik på livet, er det ligegyldigt, hvor vi rejser hen i verden, for vi ser intet nyt alligevel, lærer ingenting, - er bare optaget af os selv og vores egen fortræffelighed. Og den slags er der ikke megen fremtid i. "Som en rejselysten flåde"Efter Drachmanns midsommervise burde vi denne sankt aften synge Helge
Rodes sang om at være dansk af havet. Vi burde synge "Som en
rejselysten flåde", fordi vi igen skal være danskere
af havet: Mænd og kvinder med vovemod, danskere med et fast og sikkert
blik ud mod verden, mennesker præget af åbenhed over for nye
horisonter. Lad os smide frygten, mistænkeliggørelsen og
småligheden overbord, og lad os sætte stolte danske sejl i
globaliseringen. Lad os gøre som vikingerne, søkongen Christian
den 4, søheltene Niels Juel og Tordenskiold, huske på vi
er en søfartsnation, ranke rygge og drage ud i fremtiden for at
udvikle og forandre det land vi elsker. Friværdi, smukke hjem, forbrug
og shopping er ikke den eneste fortælling om nutidig danskhed. Vores
ånd og mentalitet er gennem generationer og slægter båret
af havet. Så lad os være søhelte igen, vise vilje til
opgør. Lad os være ægte danske. Henrik Lund |
| Opdateret 14-Feb-2009 |