|
Det
sker |
|
| Forside - Kristendom - Værksted - Artikler - November 2008 | |
|
Teologisk værksted Prædikener |
Pap og ensidighedJulen er af papDer var en præst, som juleaften ville tale særligt til alle
børnene i kirken. Derfor lavede han en julekrybbe og satte denop
i kirken ligesom vi har gjort. Jesus som papsøn?Drengen stiller et vigtigt spørgsmål til os alle denne aften. Findes julenats fred og glæde kun, når vi laver os en virkelighed af pap? Er Jesusbarnet en papsøn, som Shubidua foreslår i deres julesang, hvor Jesus bliver født på 2. sal i Magasin du Nord, og smiler, hvis man trykker på en fodpedal? Når man tænker på alt det pap og papir, vi fylder i sorte sække efter juleaftens gaveorgie, er vores Messias måske mest en papbegivenhed, og så må vi give drengen i kirken ret: Julen fortryller os, fordi den er lavet af pap. Når jeg ser ind i julekrybben og hører juleevangeliet, ser jeg heller ikke en papbegivenhed. Det er ligeså levende, som vi er. Et barn bliver til, og barnet er Gud. Helt ubeskyttet kommer Gud til verden, sårbar og skrøbelig, uden prestige og uden himmelske legioner af engle og trompetfanfarer. Det er ikke i storhed, Gud kommer. Han bliver ikke født på et slot i verdens mægtigste by - Rom, London, Paris, New York eller som en Disney- figur i Hollywood. Vi ser ham første gang i en lille stald langt ude på landet, en beskeden flække. Der er en fantastisk enkelhed over fødslen. Den enkelhed bliver ved med at følge barnet gennem dets opvækst og videre liv. Jesus bliver født blottet for prestige, og sådan fortsætter hans liv. Det er ikke drømmen om storhed, der driver ham. Og mange vil sikkert også indvende, at der aldrig bliver det store sus over manden fra Betlehemsstalden. Han afstår fra at få succes, at glimte i anerkendelsens lys. Faktisk bliver han bare mindre og mindre, indtil han i påsken gøres til ingenting og dør på korset. Og man kan spørge, hvorfor vi mødes juleaften for at fejre denne mærkelige mand. Hvorfor kan verden ikke glemme ham? Et endimensionelt menneskeDet gribende ved Jesus er kærlighedens ensidighed. Han lever og opfatter kærligheden, som det eneste der har betydning, og så må alt andet komme i anden række, eller det må få betydning og indhold alene efter, om det står under kærlighedens vinger. Det er ensidigheden, der gør, at Jesus af sine omgivelser bliver regnet for gal og af myndighederne til sidst dømt til døden. Men det er også hans ensidighed, der gør, at han lever. Hans liv, ord, og alt hvad der udgår fra ham, har stadig magt over mennesker, - en sådan magt, at mange millioner over hele verden bekender sig til ham som livets centrum. Vi kan ikke glemme hans ensidighed. Den hollandske maler van Gogh har engang sagt, at det dragende ved Jesus er, at han elsker menneskene og verden mere end det er fornuftigt. Mere end rimeligt
Det mange-dimensionelle menneske: Vær ensidigTiden kræver af os, at vi skal multi-taske, holde mange bolde i luften på én gang, at vi skal kunne leve hurtigt, mobilt, effektivt, kontrolleret, være omstillingsparate, innovative og have globalt udsyn; - at vi skal være et mange-dimensionelt menneske. Juleaften siger Gud noget helt andet: Vær ensidig, gå ud i livet og mød alle med min søns ensidighed. Vær ensidig i kærlighed. Hold dig til stalden i Betlehem. Glædelig jul Henrik Lund |
| Opdateret 14-Feb-2009 |